Начало Основна линия Маркетинг експерти забелязват преход към хибридно пазаруване и анализират ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци
153
България

Маркетинг експерти забелязват преход към хибридно пазаруване и анализират ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци

Маркетинг експертите Жюстин Томс и Етиен Янев анализираха тенденциите в коледното пазаруване, ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци и промените в поведението на потребителите през последните години.През 2025 г. маркетинг тенденциите при коледното пазаруване в България показват интересен хибрид между традиционния консерватизъм и бързото адаптиране към западните дигитални инструменти, каза доц. д-р Жюстин Томс, специалист по маркетинг, онлайн предприемач и преподавател.

| 27 Декември 2025, 10:42 ч.
Маркетинг експерти забелязват преход към хибридно пазаруване и анализират ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци
Маркетинг експерти забелязват преход към хибридно пазаруване и анализират ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци
Снимка © Мартина Ганчева

Маркетинг експертите Жюстин Томс и Етиен Янев анализираха тенденциите в коледното пазаруване, ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци и промените в поведението на потребителите през последните години. 

На редовно заседание Общинският съвет в Козлодуй разглежда актуализиран прави

България предложи спешни доставки на котелно гориво (мазут) за Република Севе

Eлектрозахранването в Кюстендилско е възстановено, работи се по единични сигн

Годината беше предизвикателна, защото започнахме работа по много проекти, кое

През следващото денонощие ще бъде облачно и с повсеместни валежи, съобщи Наци

През 2025 г. маркетинг тенденциите при коледното пазаруване в България показват интересен хибрид между традиционния консерватизъм и бързото адаптиране към западните дигитални инструменти, каза доц. д-р Жюстин Томс, специалист по маркетинг, онлайн предприемач и преподавател. У нас пазаруването на подаръци за Коледа често е семейно - купуват се големи електроуреди или други семейни придобивки и това се случва още около черния петък. Докато тенденцията в Западна Европа е бюджетите за коледни подаръци да спадат средно с около 10%, то у нас се заделят по-сериозни суми, допълни Томс. По думите бюджетът за храна по празниците у нас е по-голям от този за подаръци, а това се използва смело и при маркетинговите кампании на брандовете.

Хората пазаруват повече по Коледа, защото тогава получават бонуси и искат да посрещнат празниците с по-пълна къща. Тази година българите пазаруват още повече и заради наближаващото присъединяване към еврозоната. От страх да не загубят парите си, бързат да ги обърнат в стока, уточни Жюстин Томс. Тя допълни, че предизвикателствата по време на коледното пазаруване в условия на инфлация са собствените страхове на потребителите и импулсивното купуване без достатъчно критично мислене, предпазни мерки и познания за онлайн кампаниите на недобронамерени хора, представящи се за търговци. 

Според маркетолога най-често допусканият пропуск от страна на бизнеса по Коледа е липсата на маркетиране по време на празниците. Това мълчание обикновено струва скъпо, а отсъствието на коледни оферти, специални промоции, които да са анонсирани към аудиторията отрано, също е голяма грешка, каза Жюстин Томс.

По нейните думи, когато работят добре, маркетолозите не предвиждат, а формират търсенето и поведението на потребителите. Големите производители на традиционни коледни артикули, като шоколади, вино, дрехи и козметика, започват подготовката за следващата Коледа веднага след началото на новата година. Промоциите, вкусовете, каналите и посланията са готови още в началото на лятото, което позволява да се създаде търсенето и да се породи желанието у потребителите, допълни Томс.

Глобалните тенденции отместват локалните, а локализацията става лесно с генерирано с изкуствен интелект съдържание. Съществува умора от претоварването на социалните канали с различни кампании и предложения, но персонализираният маркетинг е този на бъдещето, който предстои да бъде доразвит и прецизиран, за което изкуственият интелект ще помогне значително, каза още Жюстин Томс. Тя отбеляза, че инвестирането единствено във Фейсбук или в Инстаграм е скъпо и неефективно, особено за малките бизнеси, а по-важно е изграждането на собствена база данни, познаването на клиентските нужди и поддържането на автентична, ненатрапчива връзка с добавена стойност в обслужването.

Улиците в Плевен и общинската пътна мрежа са проходими при зимни условия, обр

Общинският съвет в Брезник оттегли за следващо извънредно заседание разглежда

Цената за събиране на отпадък в Стара Загора е 109 лева на тон, съобщи кметът

През последните години наблюдаваме преход към „хибридно пазаруване“ - хората проучват онлайн, но често купуват във физическия магазин или обратното. Най-голямата промяна е във времевия диапазон, защото Коледа вече не е само през декември и благодарение на черния петък пазаруването започва още през ноември, каза Етиен Янев, експерт по дигитален маркетинг и преподавател. 

Основното предизвикателство пред българските потребители по време на инфлация е спадът в покупателната способност. Хората са много по-чувствителни към цените и правят внимателно сравнение между търговците. Наблюдава се и скептицизъм към „фалшивите“ намаления, а стремежът да се запази качеството на празника с ограничен бюджет води до по-малко, но по-премислени покупки, допълни Янев.

Маркетолозите вече не разчитат само на демографски данни, а използват история на покупките от минали години и поведение в сайта, представителни проучвания, AI анализи за прогнозиране на пиковете в търсенето на базата на машинно обучение, посочи Янев. Най-отчетливите маркетинг стратегии този коледен сезон са насочени към интеграция на онлайн и офлайн каналите, превръщане на социалните мрежи в директни канали за продажба, добави Етиен Янев. Той отбеляза, че в България все още цената и отстъпката са водещи, докато в Западна Европа се набляга повече на устойчивост и етично производство. 

Като най-допускан маркетинг пропуск Янев посочи логистичната неподготвеност и лошата комуникация, както и използването на едни и същи клишета и стокови снимки, които не отличават бранда в шумната среда. По думите му хората пазаруват повече по Коледа заради комбинация от психологически и социални фактори - очакването на празника и самият акт на купуване стимулира допамина и създава усещане за щастие. Едновременно с това покупките често се възприемат и като награда за положените усилия през изминалата година, посочи той.

За да подобри резултатите си от коледните продажби, малкият бизнес трябва да заложи на силно обслужване и лично отношение, да подчертае своята уникалност и история, да си партнира с локални микроинфлуенсъри с лоялна аудитория и да бъде подготвен с атрактивни решения за клиенти, които пазаруват в последния момент, каза още Янев.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Полицията съветва да не се доверяваме на непознати, които предлагат по-добри условия за обмяна на левове в евро
Не се доверявайте на непознати, които предлагат съдействие или по-добри условия за обмяна на левове в евро, казаха от полицията в съобщение, публикувано на сайта на МВР. Бъдете вни ...
Изключително интензивен е трафикът на ГКПП "Капитан Андреево" на изход за товарни автомобили
Изключително интензивен е трафикът на граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) "Капитан Андреево" на изход за товарни автомобили, съобщиха на сайта си от Главна дирекция "Гра ...
Работата ни е да се говори повече за Боровец
Нашата работа е за Боровец да се говори повече, каза в интервю кметът на Самоков Ангел Джоргов по повод откриването на зимния туристически сезон днес. По думите на кмета тазгодишн ...
Как се правят стъклени играчки демонстрира в музей "Етър" майсторът от Пловдив Иван Станев
Как се правят стъклени играчки демонстрира в музей "Етър" в Габрово Иван Станев от Пловдив. Коледният дух в музея на открито се усеща навсякъде – в работилниците, по чаршията ...
Традицията на коледуването обединява напълно непознати хора
Традицията за коледуването моментално ни обединява с напълно непознати хора, каза станеникът (водачът) на тревненските коледари Станислав Дончев. „Записах се в училището за ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Прогноза за времето на 28 Декември (Неделя) и следващите дни
Времето през нощта ще бъде предимно ясно, след полунощ, главно над Северна и Източна България – с временни увеличения на облачността, съобщиха от Националния институт по мете ...
При претърсване на частен дом във Враца служители на полицията са намерили два вида наркотици
Два вида наркотици са открили полицаи при претърсване в частен дом във Враца, обитаван от 40-годишен мъж, съобщиха от Областната дирекция на МВР. В кухнята служителите на полицията ...
Полицията съветва да не се доверяваме на непознати, които предлагат по-добри условия за обмяна на левове в евро
Не се доверявайте на непознати, които предлагат съдействие или по-добри условия за обмяна на левове в евро, казаха от полицията в съобщение, публикувано на сайта на МВР. Бъдете вни ...
Част от съоръженията и пистите в ски център "Осогово" вече работят
Част от съоръженията и пистите в ски център "Осогово" вече работят, а сезонът ще бъде открит официално през януари 2026 г., когато се очаква да има по-голяма снежна покривка, каза ...
Витоша не може да се развива на части, има нужда от цялостна визия
Кметът на София Васил Терзиев написа във Фейсбук, че 2025-а беше годината, в която Витоша ни събра около една обща кауза – да я направим достъпна, свързана с града и защитена ...
Тикер в 12:40 ч.
Времето през нощта ще бъде предимно ясно, след полунощ, главно над Северна и Изт ...
Начало Основна линия
153
България

Маркетинг експерти забелязват преход към хибридно пазаруване и анализират ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци

Маркетинг експертите Жюстин Томс и Етиен Янев анализираха тенденциите в коледното пазаруване, ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци и промените в поведението на потребителите през последните години.През 2025 г. маркетинг тенденциите при коледното пазаруване в България показват интересен хибрид между традиционния консерватизъм и бързото адаптиране към западните дигитални инструменти, каза доц. д-р Жюстин Томс, специалист по маркетинг, онлайн предприемач и преподавател.

| 27 Декември 2025, 10:42 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Маркетинг експерти забелязват преход към хибридно пазаруване и анализират ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци
Маркетинг експерти забелязват преход към хибридно пазаруване и анализират ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци
Снимка © Мартина Ганчева

Маркетинг експертите Жюстин Томс и Етиен Янев анализираха тенденциите в коледното пазаруване, ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци и промените в поведението на потребителите през последните години. 

През 2025 г. маркетинг тенденциите при коледното пазаруване в България показват интересен хибрид между традиционния консерватизъм и бързото адаптиране към западните дигитални инструменти, каза доц. д-р Жюстин Томс, специалист по маркетинг, онлайн предприемач и преподавател. У нас пазаруването на подаръци за Коледа често е семейно - купуват се големи електроуреди или други семейни придобивки и това се случва още около черния петък. Докато тенденцията в Западна Европа е бюджетите за коледни подаръци да спадат средно с около 10%, то у нас се заделят по-сериозни суми, допълни Томс. По думите бюджетът за храна по празниците у нас е по-голям от този за подаръци, а това се използва смело и при маркетинговите кампании на брандовете.

Хората пазаруват повече по Коледа, защото тогава получават бонуси и искат да посрещнат празниците с по-пълна къща. Тази година българите пазаруват още повече и заради наближаващото присъединяване към еврозоната. От страх да не загубят парите си, бързат да ги обърнат в стока, уточни Жюстин Томс. Тя допълни, че предизвикателствата по време на коледното пазаруване в условия на инфлация са собствените страхове на потребителите и импулсивното купуване без достатъчно критично мислене, предпазни мерки и познания за онлайн кампаниите на недобронамерени хора, представящи се за търговци. 

Според маркетолога най-често допусканият пропуск от страна на бизнеса по Коледа е липсата на маркетиране по време на празниците. Това мълчание обикновено струва скъпо, а отсъствието на коледни оферти, специални промоции, които да са анонсирани към аудиторията отрано, също е голяма грешка, каза Жюстин Томс.

По нейните думи, когато работят добре, маркетолозите не предвиждат, а формират търсенето и поведението на потребителите. Големите производители на традиционни коледни артикули, като шоколади, вино, дрехи и козметика, започват подготовката за следващата Коледа веднага след началото на новата година. Промоциите, вкусовете, каналите и посланията са готови още в началото на лятото, което позволява да се създаде търсенето и да се породи желанието у потребителите, допълни Томс.

Глобалните тенденции отместват локалните, а локализацията става лесно с генерирано с изкуствен интелект съдържание. Съществува умора от претоварването на социалните канали с различни кампании и предложения, но персонализираният маркетинг е този на бъдещето, който предстои да бъде доразвит и прецизиран, за което изкуственият интелект ще помогне значително, каза още Жюстин Томс. Тя отбеляза, че инвестирането единствено във Фейсбук или в Инстаграм е скъпо и неефективно, особено за малките бизнеси, а по-важно е изграждането на собствена база данни, познаването на клиентските нужди и поддържането на автентична, ненатрапчива връзка с добавена стойност в обслужването.

През последните години наблюдаваме преход към „хибридно пазаруване“ - хората проучват онлайн, но често купуват във физическия магазин или обратното. Най-голямата промяна е във времевия диапазон, защото Коледа вече не е само през декември и благодарение на черния петък пазаруването започва още през ноември, каза Етиен Янев, експерт по дигитален маркетинг и преподавател. 

Основното предизвикателство пред българските потребители по време на инфлация е спадът в покупателната способност. Хората са много по-чувствителни към цените и правят внимателно сравнение между търговците. Наблюдава се и скептицизъм към „фалшивите“ намаления, а стремежът да се запази качеството на празника с ограничен бюджет води до по-малко, но по-премислени покупки, допълни Янев.

Маркетолозите вече не разчитат само на демографски данни, а използват история на покупките от минали години и поведение в сайта, представителни проучвания, AI анализи за прогнозиране на пиковете в търсенето на базата на машинно обучение, посочи Янев. Най-отчетливите маркетинг стратегии този коледен сезон са насочени към интеграция на онлайн и офлайн каналите, превръщане на социалните мрежи в директни канали за продажба, добави Етиен Янев. Той отбеляза, че в България все още цената и отстъпката са водещи, докато в Западна Европа се набляга повече на устойчивост и етично производство. 

Като най-допускан маркетинг пропуск Янев посочи логистичната неподготвеност и лошата комуникация, както и използването на едни и същи клишета и стокови снимки, които не отличават бранда в шумната среда. По думите му хората пазаруват повече по Коледа заради комбинация от психологически и социални фактори - очакването на празника и самият акт на купуване стимулира допамина и създава усещане за щастие. Едновременно с това покупките често се възприемат и като награда за положените усилия през изминалата година, посочи той.

За да подобри резултатите си от коледните продажби, малкият бизнес трябва да заложи на силно обслужване и лично отношение, да подчертае своята уникалност и история, да си партнира с локални микроинфлуенсъри с лоялна аудитория и да бъде подготвен с атрактивни решения за клиенти, които пазаруват в последния момент, каза още Янев.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Полицията съветва да не се доверяваме на непознати, които предлагат по-добри условия за обмяна на левове в евро
Изключително интензивен е трафикът на ГКПП "Капитан Андреево" на изход за товарни автомобили
Работата ни е да се говори повече за Боровец
Как се правят стъклени играчки демонстрира в музей "Етър" майсторът от Пловдив Иван Станев
Традицията на коледуването обединява напълно непознати хора
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Сфера
Прогноза за времето на 28 Декември (Неделя) и следващите дни
Контекст
При претърсване на частен дом във Враца служители на полицията са намерили два вида наркотици
Основна линия
Полицията съветва да не се доверяваме на непознати, които предлагат по-добри условия за обмяна на левове в евро
На преден план
Част от съоръженията и пистите в ски център "Осогово" вече работят
Сфера
Витоша не може да се развива на части, има нужда от цялостна визия
На преден план
Загинал е един човек, а 17 са ранени при пътни инциденти през изминалото денонощие в страната
В детайли
Община Враца има готовност за въвеждане на електронeн документооборот от 2026-а
Основна линия
Изключително интензивен е трафикът на ГКПП "Капитан Андреево" на изход за товарни автомобили
На преден план
Туристите да не навлизат в подветрените склонове на планините, съветват от Планинската спасителна служба
Местен фокус
Над 1600 са имениците на Стефановден в община Търговище
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.